Tuesday 23 June 2015

3 MAKANAN UTAMA UNTUK PARU - PARU SIHAT






Oksigen adalah suatu bahan utama yang diperlukan oleh badan. Keupayaan badan dalam memproses oksigen dengan baik dan teratur adalah antara satu elemen yang penting kepada kesihatan tubuh badan. Justeru, untuk tubuh badan yang sihat, individu memerlukan kepada paru - paru yang sihat. 

Jadi, disini adalah 3 makanan utama yang mempengaruhi paru - paru ke arah menjadikan paru - paru kita sihat dan kuat.


1) Epal dan Jusnya
Satu epal sehari menjauhkan kita daripada doktor. Pernah dengar pepatah sains macam tu? Ini bermaksud khasiat yang ada dalam epal cukup untuk melawan penyakit dalam badan dan mengakibatkan kita tidak berhajat lagi kepada doktor. 

Jadi, perbanyakkan makan epal ataupun jusnya. Rasa yang sedap dan khasiat yang banyak untuk kesihatan tubuh badan.


2) Lemak Ikan
Asid lemak omega-3 bukan sahaja memberi khasiat kepada hati bahkan ianya tetap dapat memberi manfaat kepada paru - paru. Ini bermakna, lemak ikan memainkan peranan yang besar dalam memberi paru - paru yang kuat dan sihat kepada kita. 

Jangan sesekali katakan tidak suka kepada ikan. Banyakkan makan ikan kerana ianya kaya dengan omega-3 yang baik untuk hati dan paru - paru kita. Kalau boleh, galakkan anak - anak kita sedari kecil lagi untuk makan ikan.


3) Air Kosong
Secara purata, 6 - 8 gelas air sehari adalah jumlah yang terbaik untuk seorang dewasa habiskan dalam sehari. Tanpa air yang mencukupi dalam badan, paru - paru cenderung untuk menjadi kering dan boleh mengakibatkan komplikasi yang lain seperti batuk dan sebagainya. Paru - paru yang kering akan mengalami keradangan.

Banyakkan minum air dalam seharian kerana ianya akan menampung kehilangan air dalam badan kita disebabkan oleh aktiviti seharian.

No comments:

Post a Comment