Friday 31 July 2015

8 MAKANAN SIHAT YANG BERFUNGSI SEBAGAI "PANADOL"

Tahukah anda yang panadol itu adalah sejenis dadah yang mempunyai campuran - campuran yang tertentu untuk menjadikan tubuh anda bertindak balas dengan sakit yang sedang dialami. Panadol atau nama lainnya pain killer adalah suatu ubat penahan sakit yang popular di Malaysia sekarang ini.

Tahukah juga, terdapat makanan berkhasiat yang secara semula jadi berfungsi sama seperti panadol ini dalam menahan sakit sekiranya anda mengambilnya. Jadi, adakah anda mahu menggunakan dadah untuk diberikan kepada badan anda atau pun cukup hanya dengan makanan - makanan yang secara alami ini?

Berikut adalah disenaraikan jenis makanan yang fungsinya sama seperti panadol. Jadi, anda jimat duit ye walaupun panadol tidak dikenakan GST.

1) Anggur Merah



Pernah dengar je kan anggur merah? Anggur merah ni sama lah dengan anggur purple tu. Cuma nama je yang berlainan. Anggur yang gelap dan bukannya anggur yang hijau. Anggur merah mengandungi resveratrol, iaitu suatu campuran yang berfungsi untuk menahan enzim yang mengakibatkan tisu badan daripada rosak. Kajian juga menunjukkan yang resveratrol ini melindungi tisu tulang rawan yang akan mengakibatkan sakit belakang.

2) Ceri



Kajian yang dijalankan sudah terbukti yang buah ceri mempunyai banyak kandungan anti-radangan dan merupakan satu buah yang paling terbaik berfungsi sebagai penahan sakit semulajadi. Jika kita perhatikan betul - betul, binatang kalau ada sakit demam ke apa, mereka akan makan buah ceri sebagai ubat atau pun cara mereka untuk sembuh daripada penyakit tersebut. Buah ceri juga dapat menyembuhkan atau pun menghilangkan sakit yang diakibatkan oleh gout.

3) Ikan Salmon



Ikan Salmon kaya dengan omega-3 dan juga vitamin D. Jika Omega -3 dan Vitamin D dalam Ikan Salmon ini digabungkan, ianya dapat menghilangkan sakit artritis, iaitu sejenis penyakit keradangan pada sendi yang kebanyakannya menimpa orang - orang yang sudah lanjut usianya. Ikan Salmo juga menunjukkan kandungan merkuri di dalamnya rendah dan tiada masalah untuk mengambilnya sebagai makanan harian.

4) Kayu Manis



Kayu Manis adalah salah satu kategori rempah ratus yang berfungsi sebagai penahan sakit yang paling terbaik dalam kategorinya. Anda boleh gunanya dalam masakan atau pun campurkan di dalam air teh dengan 2 sudu madu dan 1 sudu kecil serbuk kayu manis. Amalkannya. Ianya dapat melegakan sakit - sakit sendi akibat artritis.

5) Kunyit



Ianya sudah tentu tidak menjadi masalah kepada penduduk Malaysia sebab kunyit memang mudah untuk didapati. Kunyi adalah agen anti - randangan yang terbaik. Gunakannya dalam masakan dan campurkan sedikit dengan serbuk lada hitam untuk mempercepatkan proses penyerapannya di dalam saluran darah. Kunyi dapat melegakan penyakit osteotritis, satu penyakit sendi dalam kategori artritis.

6) Halia



Halia ini sama juga dengan kunyit. Satu kategori yang mengandungi bahan anti - randangan yang terbaik. Cumanya, halia ini terbukti dapat menghilangkan mabuk laut (mabuk atau pun loya akibat pergerakan yang terumbang ambing) dan juga loya - loya. Apa yang mudahnya, halia ini dapat digunakan dan popular digunakan di negara kita dengan dicampurkannya ke dalam teh. Teh Halia Bara!

7) Soya



Soya dipercayai dapat mengurangkan sakit osteotritis di bahagian lutut sebanyak 30%! Kajian yang dijalankan selama 3 bulan menunjukkan dengan pengambilan sebanyak 40 grams sehari soya dapat mengurangkan penyakit osteotritis kepada kebergantungan kepada ubat - ubatan hospital. Ini kerana di dalam soya mengandungi isoflavon yang juga bertindak sebagai anti - radangan dalam melegakan kesakitan yang dialami.

8) Kafein



Kafein biasanya mudah didapati di dalam kopi dan kafein sudah terbukti sejak beberapa abad sebagai agen untuk mengurangkan kesakitan oleh tubuh badan. Satu kajian yang dilakukan di Univeristi Georgia di Amerika Syarikat menunjukkan, pengambilan sederhana kopi setiap hari atau pun bersamaan dengan 2 cawan kopi, dapat mengurangkan keletihan dan kesakitan tubuh badan akibat kerja seharian sehingga 50%!!

No comments:

Post a Comment